Purjeentekijän loki

Älypurje tulee - viimeinkin

Posted by Mikko Brummer on Thu, Dec 20, 2018@ 12:36 PM

 

Nimetön kuva-9-1

Englantilainen SPINLOCK alkaa valmistaa anturia WB-Sailsin patentoimaan älypurjeeseen. Ensi vaiheessa anturin toimintoihin kuuluu:

  • Purjeen käyttöhistorian tallentaminen (käyttötunnit ja -paikka)
  • Lepatuksen kirjaaminen
  • UV-altistumisen kirjaaminen
  • Tuulen voimakkuuden arviointi

Suunnilleen snörppilukon kokoinen anturi ommellaan kiinni purjeeseen. Anturia hallitaan puhelimeen asennettavalla sovelluksella, joka hakee tiedot anturista ja lähettää ne edelleen "pilveen" tallennettavaksi. Tämän ansiosta itse anturissa on vain pieni muisti, ja sen virrankulutus on erittäin pientä - pariston arvioidaan riittävän n. viideksi purjehduskaudeksi.

Lepatus ja UV

Purjeiden vanheneminen johtuu pääasiassa lepatuksesta (purjeen hakkaaminen tuulessa) ja UV-säteilyn aiheuttamasta Polyesterin, Nylonin tai Kevlarin haurastumisesta. Kudotut Dacron-purjeet kärsivät lepatuksesta hiukan eri tavalla kuin laminaatit: purjekankaan kude- ja loimilankoja toisiinsa sitova hartsi tai muu polymeeri rapisee pikkuhiljaa pois lepatuksen johdosta. Lankojen välinen sidos heikkenee, purje pehmenee ja alkaa venyä.

Laminaattipurjeet ovat kerrosrakenteisia. Ne rypistyvät lepatuksesta ja taittamisesta, joka aiheuttaa purjeen kutistumisen: keveimmät kilpapurjeet voivat kutistua lähes prosentin vuodessa, siis 10 m etuliesma 10 cm. Sen vuoksi lepatus on laminaattipurjeille vielä haitallisempaa kuin perinteisemmille, kudotuille Dacron-purjeille. Käytännössä laminaatit menettävät parhaan muotonsa 3-5 vuodessa kutistumisen johdosta. Dacron purjeiden ikääntyminen tapahtuu paljon hitaammin.

Toinen tekijä, joka syö purjeita on auringosta tuleva UV-säteily. Vaikka Suomen kesä on lyhyt, aurinko on täällä voimakas, ja puree varsinkin aina päällä oleviin rullapurjeisiin. Niinpä rullagenuoiden taka- ja alaliesmaan ommellaan UV-suoja, joka joudutaan uusimaan tyypillisesti 6-7 vuoden käytön jälkeen.

Spinlockin pieni mokkula sisältää kiihtyvyysanturin, joka rekisteröi purjeen lepatuksen määrän ja voimakkuuden. Kiihtyvyysanturi kertoo myös veneen kallistuksen, mistä voidaan päätellä kohtuullisella tarkkuudella tuulen voimakkuus. UV-anturi puolestaan mittaa auringon säteilyn vaikutusta.

Tiedot talteen pilveen

Kännykkään asennettava sovellus (IOS ja Android-) hakee tiedot anturista ja lähettää ne edellen pilveen tallennettavaksi. WB-Sails voi lukea reaaliaikaisesti purjeen käyttötiedot tietokannasta, mutta purjehtija voi halutessaan ostaa myös itselleen mahdollisuuden lukea tiedot suoraan kännykällään.

Anturin sarjavalmistus on käynnistymässä, ja ensimmäiset anturit ovat ommeltavissa purjeisiin maaliskuussa 2019, eli vielä ehdit varustaa purjeesi älykkääksi ensi kesäksi. Tällä hetkellä hinnaksi arvioidaan juuri alle 200€. Oma lukumahdollisuus tietokantaan maksaa 25€/vuosi lisää.

sailsense2 sailsense3

Lisää ominaisuuksia tulevaisuudessa

Työskentelemme parhaillaan Spinlockin kanssa virtausanturin tuotteistamisen kanssa. Niinikään WB:n patentoima virtausanturi mahdollistaa purjeiden "autopilotin". WB-Sailsin SmartSail-patentista voit lukea lisää täältä:

"Method and system for sensor-based intelligent sails" https://patents.google.com/patent/US8869725.

 

 

Tags: Purjeiden huolto, Sail design, Älypurje