Purjeentekijän loki

2019: Uusia materiaaleja

Posted by Mikko Brummer on Thu, Feb 07, 2019@ 03:48 PM

Vuosi 2019 tuo uutuuksia myös materiaalipuolelle - pariin vuoteen ei merkittävä uutuuksia olekaan tullut.

Perhepurjehtijallekin harmaata ja mustaa.

Nimetön kuva-7-1Hovihankkijamme Contender on uudistanut tuotevalikoimaansa merkittävästi. Cruising-materiaaleihin on tullut uusi CDX Pro-linja, joka on saatavilla paitsi normaaliin tapaan valkoisena, myös todella hienon näköisenä hopean harmaana.

Kuituna on Polyester, kevein vaihtoehto painaa vain 5,2 oz (220 gr/m2) ja sopii 25-30-jalkaisille veneille. Raskain CDX Pro 11 painaa 9,3 oz ja riittää aina 50-jalkaisten veneiden iso- ja rullapurjeisiin. CDX Pro on täydellinen HighTech-Cruising materiaali.

Myös perinteiseen vaakaleikkaukseen tarkoitettuun Fibercon Dacron linjaan on tullut harmaa ja musta väri, jotka ovat olleet viime vuosina niin kovin muodikkaita kilpapurjehtijoiden varusteissa. Kilpapurjeissa musta sävy johtuu hiilikuidusta, mutta mustassa Fibercon Dacronista tavallinen Polyester-kuitu on värjätty mustaksi - teknisiltä ominaisuuksiltaan harmaa ja musta Dacron-kangas eivät poikkea perinteisestä valkoisesta.

Endumaxx kilpapurjehtijalle

Contender on kehitellyt myös MAXX-laminaatti-linjaansa kokonaan uuden tuotteen, joka perustuu Dyneeman sukuiseen Endumax-kuituun. Kuidun mekaaniset ominaisuudet ovat hämmästyttävät: 135 gr painavan Endumaxx 05-laminaatin venymä on alle viidesosan (18%) vastaavasta Kevlar Maxx-laminaatista. Tämä ei siis ole kuidun teoreettinen lujuus, vaan valmiin, laminoidun purjemateriaalin testattu lujuus. Periaatteessa Endumaxx 10 laminaatin lujuus riittäisi 80-jalkaisen veneen isopurjeeseen. Sen neliöpaino on 195 gr/m2.

WB on ollut tiiviisti mukana Endumaxxin kehitystyössä jo toista vuotta. Kuitu on liukasta ja erittäin vaikeaa laminoida, tavallisesti käytettävät, lämpömuokattavat liimat eivät pidä tässä polyeteeni-pohjaisessa materiaalissa. Nyt sopivat liimat ovat löytyneet, ja Endumaxx tulee saataville maaliskuussa. Puhtaasti kilpakäyttöön tarkoitetun filmimateriaalin lisäksi kankaasta tulee taffetalla vahvistettu versio, joka soveltuu myös high-end retkipurjehdukseen.

Taffetalla tarkoitetaan seitinohutta Polyester kangasta, joka suojaa arkaa filmiä mekaaniselta hankaukselta ja UV-säteilyltä. Endumaxxin tapauksessa taffeta on väriltään vaalean harmaa ja niin ohut, että kuidut kuultavat selvästi näkyvillä sen alla.

Video: Maxx-laminaatin valmistaminen. WB-sails on kehittänyt Maxx laminaattia yhteistyössä Contenderin kanssa v. 2005 alkaen.

 

 

Xini Freedom testasi menestyksellisesti uutta Endumaxx laminaattia (kuvassa Jib#1) viime elokuussa ORCi EM-purjehduksissa Hollannissa.

IMG_1924

Tapio Nirkko testaamassa Endumaxx Finn-purjetta (valkoinen)  tulevilla Olympiavesillä Enoshimassa. Enoshimassa voi olla melkoinen maininki, kuten Ruotsin Johannes Pettersson kuvassa hyvin demonstroi. 

IMG_0799 - Versio 2

Endumaxxin käsittämätön lujuus merkitsee, että Finn-jolla purjeemme on suunniteltava kokonaan uudelleen. Perinteisestä, keltaisesta Maxxista leikatun purjeen takaliesma venyy täydellä kuormalla n. 7 mm - Endumaxx purjeen alle 1,5 mm.

2018-02-16 (1)

Tags: Racing, Sail design, matkapurjehdus, kilpapurjehdus, Finn, Olympic sailing